- Zonne-autofabrikant Lightyear heeft 81 miljoen euro aan investeringen binnengehaald. Voor het eerst steekt ook de overheid geld in het Helmondse bedrijf.
- De Limburgse investeerders verwachten naast de maatschappelijke impact ook economische voordelen te behalen met de investering.
- In juni onthulde Lightyear zijn eerste prototype, Lightyear 0. Deze moet dit najaar in beperkte productie gaan en kost 250.000 euro.
- Lees ook: Ik reed in de €250.000 kostende Lightyear 0, ’s werelds eerste zonnewagen van Nederlandse makelij die klaar is voor productie – dit viel me op
Zonne-autofabrikant Lightyear heeft 81 miljoen euro aan investeringen binnengehaald.
Voor het eerst steekt ook de overheid geld in het Helmondse bedrijf dat elektrische auto’s met geïntegreerde zonnecellen ontwikkelt. Zo doen het door de regering opgerichte investeringsfonds Invest-NL, de provincie Noord-Brabant en de Limburgse en Brabantse regionale ontwikkelingsmaatschappijen mee aan de kapitaalinjectie.
Het in 2016 opgerichte Lightyear wil elektrische auto’s met behulp van zonne-energie een groter bereik geven. In juni onthulde het bedrijf zijn eerste prototype, de Lightyear 0 (voorheen de Lightyear 1), die moet dit najaar in beperkte productie gaan. Bereikbaar is deze auto bepaald niet, want hij kost 250.000 euro.
Het volgende model op de planning is de Lightyear 2. Dit model moet minder dan 30.000 euro gaan kosten en tegen 2024-2025 in massaproductie gaan. Naar verluidt krijgt de auto ook onderdelen van de Zweedse hypercarbouwer Koenigsegg. Deze staat bekend om zijn miljoenen kostende, zeldzame voertuigen die voorzien zijn van unieke efficiëntie-verbeterende onderdelen.
Koenigsegg kocht zich in juli in bij Lightyear. Welk bedrag daarbij gemoeid was is onbekend.
Invest-NL, de provincie Noord-Brabant en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij investeren samen 25 miljoen euro. Eerdere investeerders dragen ook bij aan de nieuwe ronde, zoals uitvaartcoöperatie DELA, SHV en het bedrijf van de zakenfamilie Fentener van Vlissingen.
LIOF, de ontwikkelingsmaatschappij van Limburg, maakt geen concrete bedragen bekend.
De Limburgers verwachten naast de maatschappelijke impact van auto's op zonne-energie ook concrete economische voordelen te behalen met de investering. Lightyear produceert de daken voor zijn auto's namelijk in het Noord-Limburgse Venray, in de ruimte van autodakenspecialist Inalfa Roof Systems. Limburg hoopt met de financiering "de hoogwaardige productie van de zonnedaken in Venray uit te breiden en te verankeren."
Onlangs werd ook bekend dat autolease- en autodeelbedrijven heil zien in de nieuwe auto's van Lightyear. LeasePlan en MyWheels hebben elk 5.000 auto's van het model Lightyear 2 gereserveerd.